General knowledge

اطلاعات عمومی

General knowledge

اطلاعات عمومی

۵ مطلب در فروردين ۱۴۰۲ ثبت شده است

۱۹
فروردين

 یکی از رایج‌ترین دردها و مشکلاتی که ممکن است در طول زندگی برای هر فرد بزرگسالی بوجود بیاید، کمر درد است. در برخی شرایط کمر درد به دلیل آسیب بوده که باید به پزشک مراجعه کنید و به دنبال درمان جدی آن باشید. اما اگر کمر درد شما به دلیل پسچر نامناسب هنگام فعالیت یا ضعف عضلات شما باشد، می‌توانید با انواع درمان خانگی کمردرد، این عارضه را درمان کنید.

علاوه بر روش های درمان خانگی در هنگام کمر درد، شما می‌توانید برای کاهش درد از داروهایی مانند ایبوپروفن یا استامینوفن استفاده نمایید. هرچند که هر تجویز دارویی بدون نظر پزشک می‌‌تواند عوارض زیادی به همراه داشته باشد و بهتر است که از خود درمانی پرهیز کنید.

در این مقاله ما برخی روش های درمان خانگی کمر درد را معرفی خواهیم کرد که به کمک آن بتوانید تا حدودی درد را در اندام کمر خود کاهش دهید.

ورزش؛ تاثیرگذارترین درمان خانگی کمردرد

احساس درد در ناحیه کمر در صورتی که آسیب شدید و جدی نباشد، با انجام برخی حرکات ورزشی یا فیزیوتراپی کمر به راحتی قابل بهبود است. پیاده روی برای کاهش درد کمر بسیار مفید می‌باشد. همچنین انجام تمرینات یوگا، ورزش در آب و حرکات کششی می‌تواند موجب تقویت عضلات حمایتی ستون فقرات شده و فشار را از روی مهره‌های کمر بردارد تا ستون فقرات شما فرصت بهبود پیدا کنند.

از طرف دیگر ورزش باعث ترشح هورمون اندورفین در بدن شما شده که یک هورمون کاهش درد در مغز است. به این صورت شما درد کمتری را احساس خواهید کرد.

استفاده از محصولات ضد درد برای درمان درد کمر

برخی از پمادها، قرص ها یا سایر محصولات ضد درد هستند که می‌تواند در درمان درد کمر شما مفید باشد. پمادهایی که دارای کپسایسین هستند یا پماد فلفل و... یکی از روش های درمان خانگی کمر درد است که موجب می‌شود محل درد شما گرم شده و به این صورت درد تسکین یابد.

از طرف دیگر پمادهایی که دارای منتول هستند نیز برخلاف پمادهایی که بالا توضیح دادیم، با خنک کردن ناحیه درد موجب کاهش درد موقتی کمر شما خواهند شد. منتول پایانه های درد را بروی پوست شما بی حس می‌کنند.

استفاده از کفش مناسب؛ درمان خانگی و موثر کمردرد

کفش یکی از تاثیرگذارترین عوامل بر ایجاد و درمان کمر درد است. در صورتی که شما از کفش نامناسب استفاده نمایید به عضلات پا، گردن و کمر خود می‌توانید فشار زیادی وارد کنید و این امر باعث ایجاد درد شدید در این نواحی خواهد شد.

استفاده از کفش هایی که کفی طبی مناسب ندارند و یا استفاده از کفش های پاشنه بلند می‌تواند فشار زیادی را بر روی کمرتان وارد کند. به همین منظور یکی از بهترین اقداماتی که در جهت بهبود کمر درد می‌توانید انجام دهید، استفاده از کفش مناسب است.

رعایت اصول ارگونومی؛ پیشگیری و درمان خانگی کمردرد

تمامی افراد بزرگسال مدت زیادی از روز خود را در حال کار و فعالیت می‌گذارند. چه کار شما پشت میز نشستن باشد یا به مدت طولانی سرپا ایستادن، یا بلند کردن اجسام سنگین، در صورتی که اصول ارگونومی را رعایت نکنید؛ ممکن است فشار زیادی بر روی کمر خود وارد کنید. همین امر سبب بسیاری از کمردردهاست.

پشت میز نشستن طولانی مدت می‌تواند موجب قوس یا گودی کمر شما شود. بلند کردن وسایل سنگین می‌تواند موجب دیسک کمر و فتق دیسک شود. به همین منظور رعایت اصول ارگونومی در حین هر نوع فعالیتی از مهم ترین اقداماتی است که افراد برای پیشگیری از ابتلا به کمردرد یا در پروسه درمان باید انجام دهند.

فیزیوتراپی و درمان کمردرد

فیزیوتراپی با استفاده از روش های مختلف تلاش می‌کند تا عضلات را تقویت کرده و آسیب های موجود در مفاصل، استخوان‌ها و عضلات را درمان کند. در همین راستا از سایت تجهیزات پزشکی برجیس در مورد مزایای فیزیوتراپی برای درمان کمردرد نقل می‌کنیم:

"فیزیوتراپی یک روش درمانی بسیار مفید جهت بهبود و درمان طیف گسترده‌ای از مشکلات جسمی، به‌ویژه کمر درد محسوب خواهد شد. افراد زمانی که به فیزیوتراپی مراجعه می‌کنند، توسط متخصصین یک بررسی جامع از تاریخچه پزشکی و ارزیابی عملکرد فیزیکی آن‌ها توسط متخصصین انجام خواهد شد.

پس‌ازآن با توجه به تشخیص مشکل بیمار، مشخص می‌شود که چه تمرینات و روش‌های درمانی، جهت درمان و تسریع در روند بهبودی آنان مناسب‌تر خواهد بود.

لازم است بدانید که درصد زیادی از افرادی که جهت مشکلات گوناگون و دردهای نواحی مختلف بدن، تحت فیزیوتراپی قرار داشتند، به نتایج مطلوب‌تری نسبت به افرادی فقط تحت درمان‌های مختلف دیگر مانند استفاده از داروهای مسکن و … بودند، دست پیدا کردند.

فیزیوتراپی از مزایای بسیاری برخوردار است و نه‌تنها یک روش درمانی بسیار مفید برای درمان کمر درد به شمار می‌رود، بلکه ابزاری مؤثر جهت جلوگیری از صدمات بعدی نیز خواهد بود."

استفاده از کمپرس سرد یا گرم برای درمان خانگی کمردرد

یکی دیگر از راه های درمان خانگی کمردرد، استفاده از کمپرس آب سرد یا گرم است. شما با قرار دادن کیسه آب سرد می‌توانید محل درد را بی حس کنید و درد را کاهش دهید. به مدت 20 الی 30 دقیقه قرار دادن کیسه آب گرم هم می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در بهبود درد کمر شما داشته باشد.

استراحت مهم ترین روش درمان خانگی کمر درد

یکی از مهم ترین روش های درمان خانگی کمر درد، استراحت کردن است. شاید بتوان گفت که هیچ روش درمانی به اندازه استراحت کردن نمی‌تواند تاثیرگذار باشد. تمامی مشکلاتی که در ناحیه کمر وجود دارد و همه دردهایی که در این اندام احساس می‌کنید، با استراحت و کنترل کردن حرکاتتان می‌تواند تاحد زیادی بهبود یابد.

درمان خانگی کمردرد با زنجبیل

زنجبیل یک گیاه ضد التهابی است که می‌تواند در خیلی از زمینه ها مفید بوده و موثر واقع شود. در درمان خانگی کمردرد هم زنجبیل بسیار مفید بوده و می‌تواند موجب تسکین درد شما شود. کافی است زنجبیل را داخل آبجوش ریخته و پس از اینکه دم کشید با مقداری عسل آن را شیرین کرده و میل کنید.

کاهش وزن از اساسی ترین اقدامات برای درمان کمردرد

یکی از اساسی ترین اقداماتی که می‌توانید برای جلوگیری یا بهبود کمر درد انجام دهید، کاهش وزن است. از اثرات اضافه وزن می‌توان به فشار مضاعفی که بر روی زانو و کمر وارد می‌شود اشاره نمود. این فشار می‌تواند آسیب زیادی به این اندام ها وارد کند. به همین منظور اگر دارای اضافه وزن هستید و کمردرد دارید، بهتر است اقدام به کاهش وزن اصولی نمایید.

سخن پایانی

ما در این مقاله تلاش کردیم تمامی راه های درمان خانگی کمردرد را به شما معرفی کنیم. توصیه ما به شما این است که ابتدا در مورد مشکلات کمر خود با پزشک مشورت کنید و پس از آن اقدام به درمان خانگی نمایید.

منبع

  • anahita attarian
۱۶
فروردين

نوشیدنی‌ها همیشه طرفداران زیادی در جهان دارند و از میان تمامی نوشیدنی‌های محبوب، می‌توانیم به قهوه به عنوان یکی از دوست داشتنی‌ترین‌ها اشاره نماییم. هر کسی که به قهوه علاقه داشته باشد باید با انواع دان قهوه نیز آشنا باشد تا بتواند هنگام سفارش قهوه، با توجه به نیاز خود، بهترین گزینه را سفارش دهد.

در حالت کلی قهوه برای دم شدن و رسیدن به دست مصرف کننده، باید مسیر خیلی زیادی را پیموده و مراحل مختلفی را بگذراند. یکی از ابتدایی‌ترین این مراحل، کشت کردن آن است که همین موضوع و روش‌های مختلف آن باعث به وجود آمدن انواع دان قهوه شده است.

هر کدام از این دانه‌ها دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند و شما به عنوان کسی که روزانه نسبت به مصرف قهوه اقدم می‌کنید باید با این ویژگی‌ها آشنایی داشته باشید تا بتوانید دقیقا همان نوشیدنی را میل کنید که ویژگی مورد نظرتان را دارد. برای آشنایی با انواع دان قهوه و دانستن ویژگی‌های آن‌ها تا انتهای این مطلب با ما باشید.

معرفی انواع دان قهوه

بیشتر افرادی که خود را قهوه خور حرفه‌ای می‌دانند تا به حال فقط پودر قهوه و روش درست کردن اسپرسو و انواع دیگر قهوه را مشاهده کردند و شاید بیشتر این افراد قبل از تبدیل شدن قهوه به پودر خبری ندارند. باید این را بدانید که قهوه در ابتدا به صورت میوه و روی درخت مخصوص است. این میوه به رنگ قرمز بوده و شکلی شبیه به گیلاس دارد.

بعد از چیده شدن میوه قهوه، دانه قهوه از داخل این میوه جدا شده و جمع آوری می‌شود. این دانه سبز رنگ است و به دلیل رنگی که دارد به لوبیا قهوه نیز معروف است. این دانه‌ها با استفاده از انواع دستگاه رست دان قهوه، تف داده شده و به رنگ قهوه‌ای مایل به سیاه درآمده و دانه رست شده، آسیاب شده و به پودر قهوه تبدیل می‌شود.

دانه‌های قهوه دارای انواع مختلفی هستند. حتما تا به حال زمانی که برای سفارش قهوه اقدام کردید، نام قهوه عربیکا و روبوستا را شنیده‌اید. این دو متداول‌ترین انواع دانه قهوه هستند ولی تنها انواع آن نبوده و دانه قهوه دارای انواع دیگری نیز می‌باشد.

در حالت کلی قهوه دارای ۴ نوع زیر می‌باشد:

آشنایی با انواع دان قهوه عربیکا

اگر قصد دارید تا باکیفیت‌ترین دانه قهوه را بشناسید باید شما را با دانه قهوه عربیکا آشنا کنیم. این دانه‌ها محبوب‌ترین انواع دان قهوه به حساب آمده و می‌توان به جرئت گفت که ۶۰ درصد از قهوه‌های جهان را در بر می‌گیرند.

با توجه به اینکه رشد این نوع از دانه‌های قهوه بسیار سخت‌تر است، طبیعتا قیمت بالاتری نسبت به انواع دیگر دارند. دانه قهوه عربیکا برای اینکه به خوبی رشد کند به سایه، آب و ارتفاع خیلی زیاد نیاز دارد.

باید این نکته را بیان کنیم که دانه‌های قهوه عربیکا نسبت به سایر دانه‌های قهوه در معرض بیماری‌های گیاهی بیشتری هستند و به همین دلیل باید در ارتفاعی بیشتر از ۲۰۰۰ فوت یا ۶۰۰ متر کشت شوند. گیاهان دانه عربیکا کوچک‌تر بوده و در صورتی که به صورت کامل رشد کنند، حداکثر بین ۸ تا ۱۵ فوت ارتفاع خواهند داشت.

عطر و طعم این دان قهوه بسیار خاص بوده و به دلیل کم بودن تلخی آن و طعم نزدیک به میوه‌ای که دارد، طرفداران بسیار زیادی داشته و با توجه به روشی که رست خواهند شد، دارای ترشی بیشتری می‌باشد.

آشنایی با انواع دان قهوه روبوستا

دومین نوع از انواع دان قهوه، قهوه روبوستا می‌باشد. این دانه قهوه نسبت به دانه عربیکا دارای مقامت بیشتری بوده و به همین دلیل برای کشت گیاه آن، به ارتفاع زیادی نیاز نبوده و آن را در ارتفاعات پایین کشت می‌کنند.

دان قهوه روبوستا بزرگتر و گردتر هستند و ویژگی بارز آن‌ها، تلخ بودن و کافیئن بالایی است که در خود دارند. به همین دلیل است که افرادی که به دنبال قهوه‌ای هستند که هشیاری بیشتری ایجاد کرده و خستگی را از بین ببرد، روبوستا را انتخاب می‌نمایند. همچنین مزه ترش قهوه عربیکا برای تمامی افراد خوشایند نبوده و به همین دلیل قهوه تلخ روبوستا را از میان انواع دانه قهوه انتخاب می‌نمایند.

باید این را بدانید که گیاه این نوع از دانه قهوه بلندتر بوده و اندازه آن به ۱۵ تا ۲۰ فوت خواهد رسید. اگر بخواهید مرغوبیت دانه روبوستا را تشخیص دهید باید بدانید که نوع مرغوب دانه روبوستا بافت نرمی داشته و دارای مزه شکلاتی است.

این را نیز باید بدانید که روبوستا چربی سوزی بیشتری دارد و عملکرد فیزیکی بدن را بهبود می‌دهد. این توصیه را به شما داریم که هنگام خرید قهوه روبوستا حتما از مرغوب بودن و اصل بودن آن اطمینان حاصل کنید.

آشنایی با انواع دانه قهوه لیبریکا

شاید تا به حال نام قهوه لیبریکا را نشنیده باشید ولی باید بگوییم این نیز یکی از انواع دانه قهوه است که دارای مشخصات متفاوتی می‌باشد. این دانه قهوه دارای رایحه شیرین گل بوده و اهمیت ارزشمندی آن به دلیل وجود عطر و طعم دود آمیز لیبریکا می‌باشد.

در اواخر دهه ۱۸۰۰ به دنبال یک بیماری قارچی به نام زنگ قهوه، میزان زیادی از محصولات قهوه عربیکا از بین رفت و دقیقا در این زمان بود که فیلیپین به عنوان اولین کشور، شروع به کشت لیبریکا کرد. بعد از مدتی که فیلیپین از سلطه آمریکا خارج شد، دیگر این قهوه در این منطقه کشت نشده و قهوه عربیکا توانست جایگاه خود را پس بگیرد.

گیاه قهوه لیبریکا شکل بسیار نامنظمی داشته و از گیاهان روبوستا و عربیکا بزرگتر است ولی از نظر شکل ظاهری، به گیاه روبوستا شبیه‌تر است. این دانه قهوه در برابر گرما و رطوبت مقامت بسیار خوبی را از خود نشان می‌دهد و در ارتفاع کم نیز رشد می‌کند. در آخر باید بگوییم که لیبریکا تنها ۲ درصد از قهوه جهان را در بر می‌گیرد.

آشنایی با انواع دانه قهوه اکسلسا

آخرین نوع از انواع دانه قهوه، اکسلسا است. در گذشته این نوع از قهوه، به صورت یک دانه جداگانه محسوب می‌شد ولی اخیرا دانشمندان آن را زیر مجموعه دانه قهوه لبریکا دانستند.

دانه قهوه اکسلسا شباهت بسیار زیادی به لبریکا داشته و در جنوب شرقی آسیا رشد می‌نماید. گیاهان این دانه قهوه در ارتفاعات متوسط رشد کرده و به بزرگی ۲۰ تا ۳۰ فوت هستند.

نتیجه گیری

ما در این مطلب انواع دانه قهوه را به شما معرفی کردیم و ویژگی‌های هر کدام را بیان نمودیم در نهایت این شما هستید که با توجه به خواست خود، باید یکی از آن‌ها را سفارش دهید.

منبع

  • anahita attarian
۱۶
فروردين

برنج غذای قالب تعداد زیادی از افرادی است که در سراسر جهان زندگی می‌کنند. ما در ایران در کنار انواع و اقسام خورشت‌ها و کباب‌ها حتما از برنج استفاده می‌کنیم و این دلیلی است برای اینکه بخواهیم با انواع برنج آشنا باشیم.

در حالت کلی برنج دارای انواع خیلی زیادی است که هر کدام دارای ویژگی‌های مختلفی هستند و برای افراد مختلفی در جای جای جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای اینکه بتوانیم بهترین استفاده را از آن داشته باشیم باید با انواع آن و ویژگی‌هایی که دارند آشنا باشیم.

این دقیقا مانند زمانی است که ما یک فضا به همراه تمامی تجهیزات یک رستوران صنعتی داریم و زمانی که تصمیم داریم تا از دستگاه کباب پز صنعتی استفاده کنیم، باید با انواع گوشت آشنایی داشته باشیم تا بتوانیم کبابی بسیار عالی را به مشتری خود ارائه نماییم.

 

در این مطلب با انواع برنج آشنا خواهیم شد. اگر شما هم جزء افرادی هستید که به آشپزی علاقه دارید و یا آشپز هستید، بهتر است است این مطلب را تا انتها دنبال نمایید.

آشنایی با انواع برنج

برنج‌ها در حالت کلی بر اساس ویژگی‌های مختلفی که دارند در دسته‌بندی‌های زیادی قرار می‌گیرند و ما در این مطلب تصمیم داریم تا آن‌ها را بر اساس ویژگی‌های ظاهری تقسیم بندی کنیم:

انواع برنج دانه بلند

  1. برنج سفید: برنج سفید همان نوع برنجی است که در ایران بیشتر از هر نوع دیگری یافت می‌شود. در کشور ایران بیشتر مناطق کشت برنج به این نوع اختصاص داده شده است که به خاطر مساعد بودن شرایط آب و هوایی با رشد آن است و شاید این دلیلی است برای اینکه ما با تعداد زیادی از برنج‌های دیگر آشنا نیستیم.
    در بیشتر آشپرخانه‌های صنعتی، این برج را با استفاده از دیگ چلو پز می‌پزند و باید بدانید که برنج سفید یکی از انواع برنج است که هنگام پخت آب خیلی زیادی را جذب کرده و به خوبی و زیبایی قد می‌کشد.
  2. برنج قهوه‌ای: این نوع از برنج دارای دانه‌های کدر و یا قهوه‌ای است و به دلیل جدا نشدن سبوس از آن، طعم و مزه آن تا حدود زیادی با برنج سفید متفاوت است . باید این را بگوییم که این نوع از برنج دارای دانه‌های سفت‌تری است و بسیار تردتر است. بهتر است برای جذب بیشتر خواص آن، برنج قهوه‌ای را به صورت کته بخورید.
  3. برنج باسماتی: یکی دیگر از انواع برنج، برنج باسماتی است و بیشتر در هند و پاکستان مورد استفاده قرار می‌گیرد. عطر و طعم این برنج بسیار خاص است و بعد از پخت به خوبی قد کشیده و حجم خوبی نیز پیدا خواهد کرد. بهتر است یک ساعت قبل از پخت برنج باسماتی آن را خیس کنید.
  4. برنج جاسمین: رنگ این نوع از انواع برنج بسیار شفاف است و به همین دلیل خیلی راحت آن را تشخیص خواهید داد. بهتر است قبل از مصرف به مدت یک ساعت آن را خیس کنید و حتما چندین بار آب آن را عوض کنید تا تمامی نشاسته آن را بشویید.

انواع برنج دانه متوسط

  1. برنج سوشی یا برنج ژاپنی: این نوع از برنج دارای دانه‌های کوتاه‌تری است و کمی سفت بوده و نیمه شفاف است. به این دلیل که از آن بیشتر در غذاهای ژاپنی مانند سوشی استفاده می‌شود به این نام معروف شده و باید این را بدانید که بعد از پخت به حالت کته درآمده و چسبندگی خیلی بالایی دارد.
  2. برنج بمبا: برنج بمبا یکی از انواع برنج است که بیشتر در اسپانیا مورد استفاده قرار می‌گیرد و در پخت غذاهای سنتی و برخی سالادها به کار برده می‌شود. دانه این برنح تقریبا گرد است و به این صورت به راحتی می‌توانید آن را تشخیص دهید.

انواع برنج دانه کوتاه

  1. برنج آرباریو: اگر می‌خواهید محبوب‌ترین برنجی که در کشور ایتالیا مورد استفاده قرار می‌گیرد را بشناسید باید برنج آرباریو را به شما معرفی کنیم. دانه‌های این نوع از انواع برنج بسیار ریز و گرد است و در پخت بسیاری از غذاهای ایتالیایی مانند ریزوتو مورد استفاده قرار می‌گیرد. باید بگوییم که این نوع برنج به قدری در ایتالیا محبوب است که شاید ۹۹ درصد مردم این کشور از آن استفاده می‌کنند.
  2. برنج قهوه‌ای دانه کوتاه: در قسمتی که انواع برنج‌های دانه بلند را معرفی می‌کردیم، در رابطه با برنج قهوه‌ای توضیح دادیم و باید در رابطه با برنج قهوه‌ای دانه کوتاه این را بگوییم که شباهت بسیار زیادی به برنج قهوه‌ای داشته و تفاوتی که دارند این است که اندازه آن کوتاه‌تر است.
    نشاسته بسیار زیادی در برنج قهوه‌ای دانه کوتاه وجود دارد و به همین دلیل بعد از پخت چسبندگی بسیار زیادی داشته و رنگ جالب آن هم دلیلی است برای اینکه از آن در غذاهای مختلف استفاده می‌شود.

 

انواع برنج خاص

  1. برنج سیاه: یکی از انواع برنج، برنج سیاه می‌باشد که به دلیل رنگی که دارد جزء برنج‌های خاص می‌باشد. این برنج به نام برنج چینی یا برنج ممنوعه نیز معروف بوده و بیشتر در کشورهای شرقی به خصوص چین کشت می‌شود. رنگ این نوع از برنج بنفش تیره یا سیاه بوده و باید این نکته را بیان کنیم که بعد از پخت نیز سیاه باقی خواهد ماند و این زیبایی خاصی به سفره خواهد بخشید.برنج سیاه دارای نشاسته خیلی کمی است و به همین دلیل خیلی کم به هم چسبیده و به خوبی قد کشیده و بعد از پخت دانه دانه خواهد شد. دقیقا به همان صورتی که باب طبع ایرانیان است.
  2. برنج وحشی: این را باید بگوییم که این دانه به صورت علمی برنج نبوده و فقط به دلیل شاهت ظاهری که به برنج دارد، در این دسته بندی قرار گرفته و به برنج وحشی معروف است. برنج وحشی به هیچ وجه خود رو نبوده و باید دانه‌های آن کاشته شوند. پس با شنیدن نام آن، به اشتباه نیوفتید.
  3. برنج کالیجیرا: این نوعی از برنج است که شباهت خیلی زیادی به برنج باسماتی داشته و به همین دلیل در بسیاری از مواقع اشتباه گرفته می‌شود. البته لازم به ذکر است که این برنج فقط در بخش‌های خاصی از هندوستان کشت شده و قیمت نسبتا بالایی نیز دارد.

منبع

  • anahita attarian
۱۶
فروردين

یکی از بیماری‌های استخوانی که بسیار شایع بوده و افراد زیادی را درگیر کرده است، دیسک کمر است. حتما شما هم تا به حال نام این بیماری را شنیدید و حتی شاید با آن درگیر باشید. به همین دلیل تصمیم داریم تا در این مطلب در رابطه با کارهایی که برای دیسک کمر ضرر دارد، صحبت کنیم.

اگر شما هم با این بیماری درگیر هستید، با ما همراه باشید تا بتوانید از پیشروی بیشتر آن جلوگیری کنید.

دیسک کمر چیست؟

قبل از هر چیزی بهتر است خیلی مختصر و خلاصه با این بیماری آشنا شوید. ستون فقرات انسان از تعدادی مهره ساخته شده که به صورت عمودی روی هم قرار گرفته و باعث می‌شوند بتوانید مستقیم ایستاده و بدون مشکل راه بروید.

این مهره‌ها نمی‌توانند به صورت مستقیم روی هم قرار بگیرند چرا که به دلیل جنس سختی که دارند، باعث سایش همدیگر شده و مشکلاتی را به وجود می‌آورند. به همین دلیل دیسک‌هایی به شکل بیضی میان مهره‌های کمر قرار می‌گیرد تا باعث حرکت روان این استخوان‌ها روی هم شود.

این دیسک‌ها از جنس غضروف بوده و به صورت ضربه گیر بین مهره‌ها عمل می‌نمایند. حالا اگر هر اتفاقی برای این دستک‌ها بیوفتد، بیماری پارگی یا بیرون زدگی دیسک کمر به وجود می‌آید. این بیماری به اشتباه به نام دیسک کمر معروف است.

روش‌های درمانی مختلفی برای دیسک کمر وجود دارد که پزشک با توجه به پیشرفت مشکل بیمار، یکی یا چند مورد از آن‌ها را تجویز می‌کند. باید این را بدانید که فیزیوتراپی کمر یکی از بهترین روش‌های درمانی این مشکل است که بیمار نمی‌تواند از آن دوری کند.

معرفی فعالیت‌هایی که برای دیسک کمر ضرر دارد

به صورت کلی انجام هر کار سنگینی می‌تواند به دیسک کمر ضرر وارد کند. کسی که این مشکل را دارد به هیچ وجه نباید وسایل سنگین را بلند کند. طبیعتا مهره‌های کمر در این بیماری در شرایط خوبی قرار نداشته و بلند کردن هر وسیله سنگینی می‌تواند آسیب جدی وارد کند.

این را باید بدانید که حتی اگر دیسک خود را عمل کردید، باز هم باید از بلند کردن وسایل سنگین جدا خودداری کنید. عمل جراحی دیسک به صورتی نیست که شما را به صورت کامل به حالت قبل از این مشکل برگرداند. شما همچنان آثاری از این بیمار را به همراه خواهید داشت و بلند کردن اجسام سنگین می‌تواند باعث شدت گرفتن این آثار و حتی بازگشت بیماری شود.

اینکه شما می‌توانید تا چه میزان وزنی را بلند کنید، به شدت بیرون زدگی دیسک مربوط بوده و برای اینکه بخواهید اطلاعات دقیقی در این رابطه داشته باشید، باید با پزشک خود مشورت کنید. شاید حتی بلند کردن وسیله یک کیلوگرمی برای شما مضر باشد.

ورزش‌هایی که می‌توانید انجام دهید بعد از بیرون زدگی دیسک کمر، محدود خواهد شد. نباید هیچ تمرینی که به کمر شما کوچک‌‎ترین فشاری وارد کند را انجام دهید. برای مثال محدودیت خیلی زیادی در تمرینات بدن سازی خواهید داشت.

حرکات ایروبیک، تنیس، بیسبال، بسکتبال، فوتبال، پریدن و دویدن از ورزش‌ها و فعالیت‌های سنگینی هستند که نباید به هیچ وجه انجام دهید. می‌توانید به جای این ورزش‌ها به سمت شنا بروید. راه رفتن در آب برای شما خیلی مفید خواهد بود. این کار به بهبود درد کمر کمک زیادی خواهد کرد.

بسیاری از تمارین فیزیوتراپی برای درمان دیسک کمر در استخر انجام شده و برای آن از دستگاه فیزیوتراپی مخصوص استفاده می‌شود. به صورت کلی قیمت دستگاه فیزیوتراپی که بتوان از آن در استخر استفاده کرد، بیشتر از سایر مدل‌ها می‌باشد.

ایا نشستن برای دیسک کمر ضرر دارد؟

این سوالی است که برای خیلی از بیماران به وجود می‌آید. کسی که به دیسک کمر مبتلا است نمی‌تواند به صورت طولانی مدت بنشیند. این موضوع باعث می‌شود تا ستون فقرات خسته شده و خیلی زود درد بگیرند.

این به معنای عدم نشستن به صورت کلی نیست. یعنی بیماران دارای بیرون زدگی دیسک می‌توانند بنشینند ولی نباید طولانی مدت این کار را انجام دهند. اگر شغلی دارید که نیاز به نشستن طولانی مدت خواهید داشت، استفاده از میز ایستاده می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

کسانی که دیسک کمر دارند چگونه بنشینند؟

اگر میز ایستاده برای شما جوابگو نبوده و حتما نیاز به نشستن داشتید، باید روش درست آن را بدانید. ستون فقرات خود را بسیار محکم به پشتی صندلی تکیه داده و صاف بنشینید.

در تمامی مدتی که نشستید نباید خیلی حرکت کنید. یعنی دائما بدن خود را حرکت نداده و اصطلاحا دست و پا نزنید. این کار می‌تواند باعث کشیدگی رباط‌های ستون فقرات و بیشتر شدن درد کمر شما شود.

طرز خوابیدن کسانی که دیسک کمر دارند

افراد مبتلا به دیسک کمر در صورتی که با حالتی نامناسب بخوابند، قطعا درد بیشتری را احساس می‌کنند. باید در خواب به صورتی قرار بگیرید که ستون فقرات کاملا در حالت خنثی باشد.

برای اینکه کمترین فشار ممکن به کمر شما در خواب وارد شود، باید به پشت دراز بکشید تا ستون فقرات در حالت آرامش باشد. برای ایجاد تعادل نیز می‌توانید یک بالشت را زیر زانوهای خود قرار دهید. این بهترین روش خوابیدن برای کسانی است که بیرون زدگی دیسک کمر دارند.

آیا بالا رفتن از پله برای دیسک کمر ضرر دارد؟

در رابطه با ضرر بالا رفتن از پله برای دیسک کمر، معمولا پزشکان آن را برای بعد از عمل ممنوع می‌کنند. بعد از اینکه عمل دیسک کمر انجام شود، به 4 هفته زمان نیاز است تا بخیه‌ها بهبود یافته و ماهیچه‌ها و بافت‌های نرم به شکل اولیه خود برگردند.

به همین دلیل استراحت مطلق برای بیمار تجویز می‌شود. بالا رفتن از پله در این مدت برای بیمار مطلقا ممنوع است. یعنی حتی ممکن است یک پله بالا رفتن، باعث آسیب بیشتر به کمر بیمار شود.

بهتر است در این مدت به صورت کامل در خانه مانده و استراحت کنید ولی اگر لازم بود از خانه بیرون بروید، حتما از آسانسور و بالابر برای بالا رفتن از پله استفاده کنید.

منبع

  • anahita attarian
۱۶
فروردين

فتق دیسک کمر بیماری بسیار فراگیری در ناحیه کمر است که می‌تواند باعث ایجاد دردهای زیادی شود. فشاری که این بیماری می‌تواند روی اعصاب ستون فقرات، کمر، پا، دست و گردن وارد کند، کم نبوده و بیمار نمی‌تواند آن را تحمل کند. به صورت معمول برای درمان این بیماری از فیزیوتراپی کمر استفاده می‌شود. البته عمل جراحی نیز روشی رایج در درمان فتق دیسک کمر است.

 

در این مطلب فتق دیسک کمر را به صورت کامل توضیح داده و در رابطه با روش‌های درمانی آن توضیح خواهیم داد.

فتق دیسک کمر چیست؟

برای اینکه بخواهید با فتق دیسک کمر آشنا شوید باید ابتدا بدانید دیسک کمر چیست؟ ستون فقرات هر فرد از تعدادی مهره ایجاد شده که باعت حرکت راحت ما شده و به راه رفتن صاف و در یک خط کمک می‌کند.

این مهره‌ها نمی‌توانند به صورت مستقیم روی هم قرار بگیرند چرا که جنس استخوانی آن‌ها باعث ساییدگی هر کدام توسط دیگری خواهد شد. به همین دلیل بین این مهره‌ها، قطعات کوچک و نرمی به نام دیسک وجود دارد. دیسک کمر کمک می‌کند تا ستون فقرات بتوانند به نرمی حرکت کرده و انعطاف پذیر باشند.

این قطعات کوچک مانند ضربه گیر در ستون فقرات عمل کرده و تا هنگامی که به صورت سالم کار کنند، می‌توانید از سالم بودن ستون فقرات مطمئن باشید. اگر به هر دلیلی یکی از این دیسک‌ها دچار مشکل و پارگی شود، فتق دیسک کمر اتفاق خواهد افتاد.

اگر دیسک کمر را خارج از ستون فقرات مشاهده کنید، شکلی کروی داشته و با قرار گرفتن میان مهره‌های ستون فقرات و تحت فشار، به شکل تخم مرغ در می‌آید. باید این را بدانید که هر کدام از دیسک‌ها از دو بخش داخلی و خارجی تشکیل شده است.

90 درصد بخش داخلی دیسک که هسته یا نوکلئوس پولپوزوس نام دارد، از آب تشکیل شده است. در طول روز میزان آب داخل هسته دیسک کمر کم شده و مقداری از آن بخار خواهد شد ولی با استراحت مجدد، این میزان آب جبران شده و به حالت عادی برمی‌گردد.

بخش خارجی دیسک که حلقه فیبری یا آنولوس فیبروزوس نام دارد، نقش محافظ هسته را دارد. یعنی هسته دیسک خاصیت ارتجاعی آن را ایجاد کرده و بخش خارجی باعث سالم ماندن دیسک خواهد شد.

حالا اگر ضربه‌ای به دیسک وارد شود، برای مثال اگر وسیله سنگینی را بلند کنید، این ناحیه سخت آسیب دیده و خواهد شکست. این باعث می‌شود تا مقداری از آب داخل هسته، بیرون بریزد. این دقیقا روند ایجاد فتق دیسک کمر می‌باشد. در صورتی که می خواهید بدانید دیگر چه کارهایی برای دیسک کمر ضرر دارد، اینجا کلیک کنید.

علائم فتق دیسک کمر

طبیعتا اولین و مهم‌ترین علامت ابتلا به فتق دیسک کمر، درد ایجاد شده در ناحیه کمر خواهد بود. ولی باید این را بدانید که همیشه فتق دیسک کمر با درد کمر خود را نشان نمی‌دهد. اگر پارگی دیسک کمر باعث ایجاد فشار بر اعصاب نخاعی شود، علائم دیگری نیز به وجود خواهد آمد.

بی حس شدن و یا ایجاد حس سوزن سوزن شدن در بخش‌هایی از بدن که در مسیر اعصاب متصل به دیسک کمر قرار دارند، یکی از علائم بسیار شایع در ابتلا به فتق دیسک کمر است. البته بسته به اینکه کدام مورد از دیسک کمر بیمار دچار مشکل شده باشد، ناحیه این احساس متفاوت خواهد بود.

 

درد پا یکی دیگر از علائم ابتلا به فتق دیسک کمر می‌باشد. بیمار مبتلا به این مشکل، معمولا در ران و ساق پای خود احساس درد نسبتا شدیدی دارد. این درد ممکن است هنگام خنده، عطسه و یا سرفه شدیدتر شود.

ضعف عضلانی یکی از علائمی است که تحت تاثیر بروز مشکل در اعصاب به وجود آمده و باعث تضعیف یکی از عضلات بدن و عدم کنترل روی آن خواهد شد. ناتوانی در راه رفتن یکی از شایع‌ترین حالات ضعف عضلانی است.

یکی دیگر از عوارضی که به ندرت اتفاق افتاده و می‌تواند نشان دهنده وضعیت وخیم بیمار باشد، از دست دادن کنترل بر مثانه و معده است.

درمان فتق دیسک کمر

بعد از احساس هر کدام از این علائم باید پزشک مراجعه کرده و با معاینه دقیق مطمئن شوید که به فتق دیسک کمر دچار شدید. در این صورت روش‌های درمانی مختلفی به شما پیشنهاد می‌شود. در ابتدا اگر وضعیت کمر شما خیلی بد نبوده و به موقع به پزشک مراجعه کرده باشید، تنها ویرایش سبک زندگی می‌تواند کمک کننده باشد.

همچنین در این مرحله از بیماری می‌توانید با کمک داروهایی که پزشک تجویز خواهد کرد، درد کمر را کاهش دهید. استفاده از کمپرس آب سرد یکی دیگر از روش‌های درمانی است که می‌تواند موثر باشد.

بهترین و کارآمدترین روش درمان فتق دیسک کمر، استفاده از دستگاه فیزیوتراپی خانگی برجیس و تمریناتی است که تحت نظر پزشک انجام می‌شود. این تمرینات به بیمار کمک خواهد کرد تا بتواند کمر خود را راحت‌تر حرکت داده و همچنین باعث کاهش درد خواهند شد.

انجام تمامی این تمرینات باید زیر نظر پزشک متخصص و فیزیوتراپیست باشد تا مطمئن شوید آسیب بیشتری به کمر شما وارد نخواهد شد.

در آخرین مرحله و زمانی که دیگر هیچ کدام از این روش‌ها برای درمان فتق دیسک کمر موثر نبود، جراحی راه چاره خواهد بود. در این روش به صورت دستی ستون فقرات بیمار ترمیم شده و به حالت اولیه برمی‌گردد. البته بعد از جراحی نیز باید شما همچنان از کمر خود مراقبت کرده و هیچ کار سنگینی انجام ندهید.

منبع

  • anahita attarian