آشنایی با utm و نحوه ساخت آن
سئو و دنیای اینترنت، دنیای زیبایی است. شما میتوانید کارهای افراد و کاربران را در این بستر رهگیری کنید. میخواهیم در این مطلب شما را با ابزاری آشنا کنیم که به کمک آن میتوانید تاثیر کمپینهای تبلیغاتی را بررسی نمایید و میزان ورودیهای هر روش را بدانید تا بتوانید تاثیرات آن را بررسی کنید. ابزاری تخصصی که آژانسهای دیجیتال مارکتینگ در مشهد از آن استفاده میکند. با ما همراه باشید تا utm و نحوه ساخت آن را به شما معرفی کنیم و یا برای دریافت اطلاعات تکمیلی در این زمینه اینجا کلیک کنید.
Utm چیست؟
UTM خلاصه شده عبارت urchin tracking module بوده که معنای آن، ماژول پیگیری اورچین است. اورچین یک شرکت نرمافزاری بوده که محصولی را تولید کرد که رفتار کاربران را روی سایت بررسی میکرد. گوگل این شرکت را خرید که نتیجه آن، ایجاد گوگل آنالیتیکس بود؛ ابزاری که آمار کلی سایت، سایر اطلاعات و دادهها را به شما، صاحب سایت، نشان میدهد. یکی از تولیدات اورچین، تولید لینکهای UTM بود. به زبان ساده، میتوان utm را به این صورت تعریف کرد:
اضافه کردن پارامترهایی به انتهای لینکهای سایت جهت دریافت اطلاعات آماری است. اینگونه شما میتوانید بررسی کنید که از طریق این لینک خاص چند نفر وارد سایت شما شدهاند. بعد از ورود چه کاری را انجام دادهاند. آیا توانستهاید به هدف خود برسید؟ تا چه اندازه این تبلیغ (بنر، ایمیل، کمپین، گوگل ادز و…) موثر بوده است؟ همه این اطلاعات و بررسی آنها به کمک لینکهای utm امکان پذیر شده است.
نحوه ساخت utm
اگر شما سایت شرکتی دارید و قصد دارید تا از طریق utm متوجه شوید کاربر شما به کدام صفحات سایت شما علاقه بیشتری نشان میدهد، در مرحله اول باید به این توجه کنید که باید طراحی سایت خوبی داشته باشید و به خوبی خدمات خود را تفکیک کنید تا دچار مشکل نشوید برای اینکار میتوانید از خدمات طراحی سایت شرکتی در مشهد استفاده کنید.
برای ساخت لینک utm، روشهای مختلفی وجود دارد. میتوانید از هر کدام که بخواهید استفاده نمایید:
- روش اول
اولین راه ساخت utm تایپ دستی آدرس است. طبق 5 پارامتر زیر میتوانید لینک را بسازید، فقط باید دقت لازم را داشته باشید که در انتهای آدرس خود، پارمترها را درست بنویسید. 3 پارامتر رسانه، نام و منبع کمپین لازم است که ذکر شود اما 2 پارامتر محتوای کمپین و عبارت کلیدی الزامی نیست.
در این روش ابتدا لینک سایت نوشته میشود، سپس با علامت ؟ نوشتن پارامترها شروع میشود و پارامترها با علامت & از هم دیگر جدا میشوند.
- روش دوم
قبل از ادامه این مطلب باید به این نکته اشاره کنیم که ما با استفاده از utm قصد داریم تا متوجه شویم کاربرد چگونه وارد سایت ما میشود ولی موضوع مهمترین نیز وجود دارد. این موضوع حفط کاربر در سایت میباشد. شما با طراحی سایت جذاب و اصولی میتوانید کاربر را به راحتی در سایت نگه داشته و او را جذب خدمات خود کنید. اینجاست که موضوع طراحی سایت در مشهد دارای اهمیت میشود.
استفاده از ابزارهایی که خود کار ساخت لینک utm را انجام میدهند، معمول است. کاری که باید انجام دهید، ورود درست اطلاعات است. استفاده از ابزار گوگل برای انجام این کار پیشنهاد میشود.
- روش سوم
میتوانید با فرمولنویسی در اکسل، کار لینکسازی utm را انجام دهید.
- روش چهارم
راه دیگر برای تولید utmها، استفاده از اکستنشنها یا افزونههای مرورگرها است. مرورگرها به کمک شما آمدهاند تا بتوانید بهسادگی کارهای خود را انجام دهید، میتوانید از افزونه مناسب مرورگر مثل Google Analytics URL Builder استفاده کنید تا سریع و راحت لینک utm مورد نیاز خود را بسازید.
سخن پایانی
در این مطلب شما را با utm آشنا کردیم و یاد گرفتید که utm چیست. سپس چهار راه ساخت utm را به شما آموزش دادیم تا از هر کدام که مایل بودید، لینک utm مورد نظر خود را بسازید. این لینک به شما کمک میکند تا بتوانید اطلاعات آماری کمپینهای تبلیغاتی را بررسی کرده و نتیجه آن را تحلیل نمایید تا میزان اثربخشی هر کدام از آنها را برای خود بررسی کنید. در نتیجه، هوشمندانهتر هزینه خواهید کرد.
- ۰۱/۰۸/۲۴