General knowledge

اطلاعات عمومی

General knowledge

اطلاعات عمومی

خار پاشنه عارضه‌ای است که در برخی از افراد به دلیل فشار نامناسب و بیش از حد ایجاد می‌شود. کسانی که مبتلا به این عارضه باشند احساس درد زیادی دارند و در راه رفتن به مشکل بر می‌خورند. در این مطلب قصد داریم شما را با درمان خار پاشنه با فیزیوتراپی آشنا کنیم.

فیزیوتراپی چه تاثیری بر درمان خار پاشنه دارد؟

با استفاده از فیزیوتراپی صفحهٔ بزرگی که در کف پا قرار دارد با نام فاشیا پلانتار شناخته می‌شود کشیده می‌شود. علاوه بر آن عضلات ساق پا و تاندون آشیل هم طی درمان‌های فیزیوتراپی کشیده می‌شوند و موجب خونرسانی بهتر به بافت‌ها و عضله می‌شوند.

این فرایند موجب کاهش درد در پاشنه و پا می‌شود و با کم شدن درد وضعیت حرکتی بیمار اصلاح می‌شود. بیمارانی که قصد درمان خارپاشنه با فیزیوتراپی را دارند می‌توانند از دستگاه فیزیوتراپی خانگی هم استفاده کنند. این دستگاه‌ها کارایی و اثربخشی بالایی دارد و می‌تواند موجب بازتوانی بیماران شود.

درمان خار پاشنه با شاک ویوتراپی

یکی از شیوه‌های درمان خار پاشنه با فیزیوتراپی استفاده از شیوهٔ شاک ویوتراپی یا شوک درمانی است. در این شیوه امواج با فشار قوی و با استفاده از یک وسیله مخصوص به سمت پاشنه هدایت می‌شوند. این امواج با تحریک کردن بافت موجب افزایش گردش خون و بالا بردن متابولیسم سلولی می‌شوند. به این ترتیب التهاب سریع‌تر درمان می‌شود و درد کاهش پیدا می‌کند.

شیوهٔ انجام این روش به این صورت است که پزشک ناحیه‌ای را که بیمار در آن درد احساس می‌کند، را با مداد علامت گذاری می‌کند و بعد سرس دستگاه را روی این نقطه می‌گذارد. تعداد جلسات درمانی و مدت زمانی که پاشنه پا باید تحت اشعه قرار دادشته باشد به میزان بزرگی ضایعه و شدت درد بیمار بستگی دارد.

درمان خار پاشنه با نوار خار پاشنه

یکی دیگر از راه‌های درمان خار پاشنه با فیزیوتراپی با استفاده از نوارهایی که به این منظور طراحی شده است انجام می‌شود. نوار خار پاشنه از چسب الاستیک تهیه می‌شود و باعث می‌شود پوست و بافت همبند با استفاده از نوار فوق به همدیگر برخورد کنند. به این طریق خونرسانی به بافت بهبود پیدا می‌کند و با تاثیری که روی گیرنده‌های درد و اتصالات تاندونی و عضلاتی می‌گذارد وضعیت بیمار رو به بهبود می‌رود.

درمان خار پاشنه با کفی طبی

یکی از عواملی که موجب ایجاد خار پاشنه می‌شود پوشیدن کفش نامناسب است. پس کسانی که مستعد ابتلا به خار پاشنه هستند می‌توانند با پوشیدن کفش طبی این عارضه را درمان کنند و از عوارض ان در امان بمانند. با پوشیدن این کفش‌ها درد و ناراحتی هنگام راه رفتن کاهش پیدا می‌کند و وضعیت حرکتی بیمار اصلاح می‌شود.

همچنین کسانی که کف پای صاف دارند یا پای آن‌ها قوس افتاده یا تو خالی دارد به دلیل اینکه مستعد ابتلا به خار پاشنه هستند می‌توانند با پوشیدن کفی طبی این ناهنجاری‌ها را جبران و از بروز خار پاشنه جلوگیری کنند.

افرادی که مبتلا به خار پاشنه هستند و از درد آن عذاب می‌کشند می‌توانند از کفی‌های شکاف دار یا سوراخ دار استفاده کنند که به طور اختصاصی با پای افرادی که مشکلات ارتوپدی دارند سازگار است. نوع دیگری از کفی‌های طبی هم به نام کفی ویسکو الاستیک وجود دارد که با استفاده از ژل پر می‌شوند و برای درمان خار پاشنه بسیار مؤثر است.

شرکت تجهیزات پزشکی برجیس انواع ابزارها و تجهیزات پزشکی مورد نیاز برای درمان و بازتوانی بیماران را با کیفیت مطلوب تولید می‌کند و در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد.

درمان خار پاشنه با تمرینات ورزشی

فیزیوتراپیست‌ها برای بهبود وضعیت بیمارانی که به خار پاشنه مبتلا هستند از تمرین‌های ورزشی هم استفاده می‌کنند. درمان خار پاشنه با فیزیوتراپی و انجام تمرینات ورزشی راهی آسان و مؤثر برای درمان خار پاشنه با فیزیوتراپی است که می‌تواند به طرز موثری درد را کم کند و وضعیت راه رفتن بیماران را اصلاح کند.

تمرین‌های ورزشی برای درمان خار پاشنه را به دو گروه زیر تقسیم کرد.

تمرین‌های تقویتی برای درمان خار پاشنه

بخشی از تمرین‌هایی که برای درمان خار پاشنه با فیزیوتراپی تحت نظر فیزیوتراپیست انجام می‌شود، تمرین‌هایی هستند که موجب تقویت عضلات می‌شوند. اگر عضلات پای بیماران تقویت شوند، بهتر می‌توانند شوک و وزن را تحمل کنند و تاندون‌ها را تسکین دهند.

چند نمونه از تمرین‌هایی که برای درمان خار پاشنه مناسب است شامل برداشتن کاغذ با انگشتان پا، پاره کردن کاغذ و پیاده روی در زمین‌هی هموار است.

تمرینات کششی برای درمان خار پاشنه

با چرخاندن تاندون پلانتار از طریق انجام تمرینات ورزشی کششی می‌توان درد خار پاشنه را کم کرد. در ادامه چند تمرین کششی که برای خارپاشنه مناسب است را بیان می‌کنیم.

  • یک توپ تنیس را زیر کف پای خود قرار دهید و با کمک انگشتان و کف پا آن را به جلو و عقب ببرید.
  • با جلوی پا روی یک پله بایستید و بعد پاشنه را پایین بیاورید. پایین آوردن پاشنه باید در حدی باشد که یک درد جزئی را در کف پای خود احساس کنید.
  • عضلات ساق پا را چندین بار جلو و عقب بکشید.

درمان خار پاشنه با لیزر درمانی

یکی از شیوه‌های مؤثر درمان خار پاشنه با فیزیوتراپی استفاده از لیزر درمانی است. در این شیوه می‌توان با ترمیم بافت در سطح سلولی التهاب تاندون‌ها را کم کرد. همچنین با استفاده از لیزر درمانی خونرسانی به محل افزایش پیدا می‌کند و بافت آسیب دیده تحریک می‌شود و از نو بازسازی می‌شود.

مزایای درمان خار پاشنه با فیزیوتراپی چیست؟

  • درمان خار پاشنه با فیزیوتراپی ایمنی بالایی دارد.
  • این شیوه باعث کاهش ورم و درد می‌شود.
  • وابستگی به دارو را کاهش می‌دهد.
  • موجب بهبودی سریع می‌شود.

نتیجه گیری

خار پاشنه با ایجاد یک ضایعه استخوانی همراه است و فرد را در راه رفتن با مشکل و درد مواجه می‌کند. اما درمان خار پاشنه با فیزیوتراپی می‌تواند به میزان زیادی این درد و ناراحتی را کم کند. در این مطلب شیوه‌های مختلف فیزیوتراپی را برای درمان خار پاشنه بیان کردیم.

  • anahita attarian

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی